Verpakking als marketinginstrument

Beschermen van de inhoud

Verpakking dient in de eerste plaats voor het beschermen van de inhoud. Fragiele producten vergen een stevige en schokbestendige verzenddoos om veilig te versturen. Voedingswaren worden dan weer verpakt in foodproof verpakking en vermelden de vereiste productinformatie op de doos. Verpakking is echter veel meer dan louter functioneel. Het is ook een weerspiegeling van het imago van het bedrijf. Marketeers maken dan ook gretig gebruik van verpakking om de branding te accentueren. In deze blog gaan we dieper op de rol van verpakking in marketing.

Goed verpakt

De keuze van de verpakking is een belangrijke stap. Ben je op zoek naar een robuuste doos om producten met de post te versturen? Dan is de verzenddoos met inlay de ideale keuze. De verpakkingsdoos is ideaal om producten in te presenteren in het winkelschap bijvoorbeeld. Deze laagdrempelige verpakking in vouwkarton is ook verkrijgbaar in voedingsgeschikt karton. Voor premium verpakking is de luxe doos met scherpe hoeken en randen een must. Kies voor een originele magneetsluiting of openvallende zijkanten. Een extra verrassing wat voor meer effect zorgt bij de klanten.

Een vleugje finesse

Details accentueren met foliedruk of spotvernis op een matte of glanzende papiersoort voegt een extra dimensie toe. Wat dacht je van een uitkap of venster in de doos zodat het product direct zichtbaar is? Een originele inlay in een innoverend materiaal of een opvallende slogan aan de binnenkant van de doos zorgt voor een wow-effect bij het unboxen. Lees ook onze blog ‘de magie van unboxing’ voor meer tips.

Een verfijnde afwerking op de gekozen verpakking creëert meer impact.

Bewust ecologisch

Vergeet het ecologische aspect niet. Klanten waarderen de ecologische inspanningen die bedrijven voeren. Trek dit opgebouwde imago ook door in de verpakking en kies bewust. Denk hierbij aan FSC-gecertificeerd karton, lokale productie met bio-inkten of het gebruik van papier uit gerecycled materiaal zoals afval.

Deze duurzame initiatieven zullen ongetwijfeld zorgen voor merkvertrouwen en klantenbinding.

Tot slot is het duidelijk dat verpakking meer is dan enkel de bescherming van de inhoud. Zowel de vorm, de opdruk als de afwerking dragen bij aan de merkidentiteit of branding. Het ecologisch aspect vormt een belangrijke pijler om het plaatje compleet te maken. Elk detail draagt bij aan de merkbeleving.

Ons team denkt graag mee om jouw project tot een succes te maken.  

Wil jij net zoals dit bedrijf uitpakken met leuk drukwerk of een coole verpakking?

Neem vrijblijvend contact op

Ons team van specialisten staat altijd klaar om samen met jou de perfecte oplossing te vinden. De koffie is al gezet!