De verpakkingstrends voor 2025 op een rij

De essentie van verpakking

Verpakking gaat verder dan enkel het beschermen van de inhoud. Het brengt het verhaal van je bedrijf, de waarden, de kwaliteit en de professionaliteit die je wilt uitstralen. Bovendien helpt het bedrijven hun duurzaam imago versterken. Designs stralen eenvoud uit en zijn vooral functioneel, ook in voedingsgeschikte verpakking. In deze blog gaan we dieper in op de verpakkingstrends van 2025 en geven we tips hoe jouw bedrijf hierop kan inspelen om klanten een onvergetelijke beleving te bieden. Want een eerste indruk maak je slechts één keer.

Duurzaam imago

Duurzaam ondernemen is vandaag de dag geen keuze meer maar een noodzaak. Consumenten en bedrijven vragen milieuvriendelijke verpakkingen die bijdragen aan een circulaire economie. In 2025 zien we een sterke verschuiving naar alternatieve kartonsoorten, zoals gerecycleerde materialen, en slimme, herbruikbare ontwerpen.

Daarnaast gaat kwaliteit primeren op kwantiteit. Grote voorraden maken plaats voor op maat gemaakte, hoogwaardige verpakkingen per project. Lokale Belgische productie wint aan populariteit om transportkosten te drukken en de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Bijvoorbeeld de webshop Ellemila kiest voor verzenddozen in een eco-look met een eenvoudige opdruk. Luxe juwelenmerk Van Esser pakt uit met gedurfde, felgele luxe dozen, afgewerkt met folie.

Eenvoudig chic

Minimalisme en functionaliteit domineren het design van de verpakkingen. Innovatieve en creatieve oplossingen binnen een haalbaar budget zijn dé norm. Strakke lijnen, heldere kleuren en eenvoudige teksten zorgen voor een premium uitstraling, versterken de merkidentiteit en creëren herkenbaarheid bij de klant.

Een mooi voorbeeld is UNNU Health, producent van voedingssupplementen. Hun verpakking is niet alleen stijlvol maar ook functioneel: de verpakkingsdoos dient als dispenser voor de juiste dosering. De sobere opdruk sluit perfect aan bij de luxe uitstraling van het merk.

Creatief met smaak

Ook in de voedingsverpakking zien we dezelfde trends. Duurzame inspanningen worden gedaan om de houdbaarheid te verlengen en zo voedselverspilling tegen te gaan. Creativiteit en eenvoud gaan hand in hand. Zo gebruikt Jeff de Bruges een originele puntzak om zijn zeevruchten in te verpakken.

Ook het voedingsgeschikt papier met vetvrije coating wint aan populariteit. Dit veelzijdig materiaal met subtiele opdruk dient zowel om serveerschalen af te dekken als om burgers mee te verpakken. Essentiel Antwerp is grote fan en zet deze stijlvolle oplossing in op hun evenementen.

De kracht van verpakking

Je ziet, verpakking is meer dan de bescherming van de inhoud alleen. Het is een weerspiegeling van je duurzame bedrijfsimago en een krachtig middel om je merk op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Met eenvoudige creatieve ontwerpen en functionele toepassingen kan je je klanten op alle vlakken inspireren. Ook in de sector van voedingsgeschikte verpakkingen zien we dezelfde tendens terug.

Wil jij net zoals dit bedrijf uitpakken met leuk drukwerk of een coole verpakking?

Neem vrijblijvend contact op

Ons team van specialisten staat altijd klaar om samen met jou de perfecte oplossing te vinden. De koffie is al gezet!

© Drukkerij Bosmans – 2022
Website door Coemans.com