Ontdek de laatste trends in verpakkingen

Trends in verpakking ontstaan als reactie op de huidige situatie waarin we leven. Zo hebben de hoge energieprijzen en de klimaatcrisis uiteraard een belangrijke invloed. Een verpakking is meer dan enkel de bescherming van je producten. Het stelt ook het imago en de huisstijl van je bedrijf voor. Uiteraard wil je dan ook dat de verpakking de laatste trends volgt en voldoet aan je vooropgestelde verwachtingen. In deze blog lichten we de huidige trends in verpakkingen voor je uit.

Heb je me gezien?

Wie verpakking zoekt voor zijn product of relatiegeschenk, heeft een brede keuze aan mogelijkheden. Afhankelijk van het doel van de verpakking kies je voor een bepaald model of een specifieke stijl. Net zoals in de mode, zien we felle kleuren domineren. Het mag gerust opvallend en speels zijn. Ook de uitstraling mag ietsje meer krijgen. Luxe dozen worden voorzien van accenten in folie, een glanslaag in goud of zilver of UV-spotvernis. Ook structuurverschil in logo’s of tekst door middel van een preeg of diepdruk zijn in. Voor wie wil dat de inhoud van de verpakking direct zichtbaar wordt, is een originele uitkap de oplossing.

Verpakking als beleving

Uiteraard mag ook de beleving niet ontbreken. Aan het unboxen van de doos wordt meer en meer aandacht geschonken. Kijk maar naar de talrijke unboxing video’s op social media. Lees hierover ook onze blog.

De verpakking is onderdeel van het totaalconcept waarin we de ontvanger een wow-gevoel willen geven.

Uit respect voor onze planeet

Klanten zijn ook meer betrokken bij het duurzame karakter van de verpakking. Het is dan ook een normale evolutie dat inspanningen op dit vlak worden gedaan. De hoge grondstofprijzen bijvoorbeeld zorgen ervoor dat producties efficiënter verlopen. Ook onze drukkerij investeerde in machines die duurzaam produceren. Je leest er alles over in onze blog.

Ecologische grondstoffen

Niet alleen de productie, maar ook de grondstoffen zelf zijn onderhevig aan verandering. Zo worden eco-vriendelijke kartonsoorten gebruikt en wordt er met bio-inkten gedrukt. Meer nog, zelfs alternatieve papiersoorten komen aan bod. Deze zijn afkomstig uit afval van gras, hennep, katoen en stro. Het afval van deze grondstoffen wordt verwerkt tot bedrukbare vellen. Hier lees je er meer over.

“Ons productiepark wordt aangedreven door groene stroom afkomstig van het windmolenpark in de buurt. Duurzaam ondernemen, is een proces waar we dagelijks aan werken”, zegt Bern Bosmans.

Maak het persoonlijk

Dankzij de moderne druktechnieken worden verpakkingen persoonlijker. Voor wie verzenddozen wil versturen aan meerdere klanten of relaties tegelijk, is het fijn om ook de ontvanger persoonlijk aan te spreken. Personalisatie kan op meerdere onderdelen van de zending. Hoe persoonlijker de ontvanger wordt benaderd, hoe groter de impact.

 

We zien tot slot dat verpakking mag opvallen om de aandacht van de ontvanger te trekken. Felle kleuren en blinkende accenten primeren hierin. Maar ook het ecologische karakter van de verpakking wordt belangrijk. 

Wil jij net zoals dit bedrijf uitpakken met leuk drukwerk of een coole verpakking?

Neem vrijblijvend contact op

Ons team van specialisten staat altijd klaar om samen met jou de perfecte oplossing te vinden. De koffie is al gezet!